Startpagina

Welkom op de site van CoderDojo Torhout, een onderdeel van CoderDojo Belgium vzw.

Hoogstwaarschijnlijk ben je hier terecht gekomen omdat je interesse hebt in programmeren? Dan ben je hier zeker aan het juiste adres, althans indien je minstens 7 jaar bent of jonger dan 18 jaar. Kom je hier terecht als ouder? Dan is programmeren misschien wel iets voor jouw kind(eren)?

CoderDojo?

CoderDojo is een non-profitbeweging die wereldwijd aan kinderen en jongeren van 7 tot 18 jaar gratis workshops geeft waarin programmeren centraal staat. Deze workshops worden Dojo’s genoemd. De Dojo’s worden op vrijwillige basis opgezet en begeleid door mentors met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen.

In Vlaanderen loopt dit initiatief reeds in vele steden. In Torhout zijn we op 11 maart 2017 gestart met maandelijkse Dojo's. Deze zullen doorgaan elke tweede zaterdag van de maand, uitgezonderd in schoolvakanties.

CoderDojo heeft maar één regel: "Above all: be cool!".

Wat mag je verwachten?

Scratch

CoderDojo maakt van programmeren een superleuke en leerrijke ervaring! We gaan onder andere aan de slag met de gratis software Scratch waarmee je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties kan maken. Scratch leert je de basisprincipes van programmeren die in elke programmeertaal terugkomen

Deze eenvoudige programmeertaal wordt in alle CoderDojo’s in Vlaanderen gegeven. Je maakt programma’s door met blokjes te slepen. Je hoeft niet te kunnen typen of schrijven maar je moet wel al kunnen lezen. Het is mogelijk om eenvoudige animatieverhaaltjes te maken met Scratch, maar gevorderden kunnen er ook ingewikkelde games mee maken met meerdere levels.

Kijk hier wat de kids zoal gemaakt hebben op de vorige dojo's.

Micro::bit

De micro:bit is een klein (4x5cm) micro-computertje met knopjes voor de bediening, en een 5x5 led matrix als beeldscherm, dat met 4 verschillende programmeertalen kan worden geprogrammeerd. Verder beschikt de micro:bit over vele sensoren. Door gebruik te maken van de juiste Blocks kunnen temperatuur, licht, acceleratie (trillingen), oriëntatie en magneetvelden (kompasfunctie) gemeten worden en gebruikt worden in de zelf te maken toepassingen.


Daarnaast beschikt de micro:bit over draadloze communicatie met andere micro:bits, en met smart-phones en tablets.

App Inventor

Afbeeldingsresultaat voor app inventor

Via App Inventor kunnen kinderen (vanaf 10 jaar) zelf apps maken voor hun Android telefoon. Het is een ideale overstap om de kennis van het programmeren uit te breiden naar databanken, communicatie met andere toestellen, mogelijkheden van het toestel zoals GPS, stappenteller, ... Alles gebeurt via de browser (bij voorkeur Chrome) en er hoeft geen software lokaal op de laptop te worden geïnstalleerd.

De kinderen moeten voor dit traject een eigen Android smartphone of tablet mee hebben en om het eigen programma te kunnen draaien, moet er (tijdelijk) ongekende bronnen worden aangeschakeld.

Lego Mindstorms

Ontdek de ultieme LEGO® uitdaging: LEGO MINDSTORMS® EV3! geeft je de mogelijkheid om je eigen LEGO robotwezens, voertuigen, machines en uitvindingen te creëren en bedienen! Door LEGO® elementen te combineren met een programmeerbare steen, motoren en sensoren kun je je creaties doen lopen, praten, grijpen, denken, schieten en bijna alles wat je je maar voor kunt stellen!

De set bevat bouwinstructies voor 5 fantastische LEGO robotontwerpen: een wandelende robot, een robotarm, een sorteerband, een puppy en een voertuig met hefboom.

Lego Spike Prime

De programmeerbare steen heeft 6 in-/uitvoerpoorten, een 5x5-lichtmatrix, bluetooth-connectiviteit, een luidspreker, een 6-assige gyro, en een oplaadbare batterij. De SPIKE Prime Set bevat daarnaast zeer nauwkeurige motoren en sensoren waarmee, in combinatie met allerlei kleurige LEGO bouwelementen, leuke robots, dynamische apparaten en andere interactieve modellen kunnen ontwerpen en bouwen.

mBot

mBot is een eenvoudig te gebruiken robot voor kinderen om ervaring op te doen met grafisch programmeren (met Scratch/mBlock), elektronica en robotica. Het is een alles in een oplossing voor het leren over robotica en ontworpen voor STEM educatie doeleinden.

Dit is het ideale vervolg voor de ervaren Scratch programmeur. Programmeren kan doodleuk in Scratch. De robot is zeer laagdrempelig in gebruik en kan reeds vanaf 8 jaar.

Arduino

Arduino is een veelzijdige microcontroller, een klein computertje zeg maar. Je kan bijvoorbeeld lampjes laten branden bij het indrukken van een bepaalde knop of het is zelfs mogelijk om een controller te maken voor bijvoorbeeld een Scratch game.

Programmeren kan in een visuele omgeving zoals Scratch maar evengoed ook in code. Arduino spitst zich toe op wat oudere kinderen, nl. circa 12 jaar. Er dienen zelf verbindingen gemaakt te worden en enige kennis van elektronica is nodig.

3D-ontwerp

Ontwerp je eigen 3D-figuren en print deze met een 3D-printer.

Lasersnijden en -graveren

Hiermee kan je eigen ontwerpen laten uitsnijden of kan je op bepaalde materialen je eigen ontwerp graveren.

Overtuigd? Schrijf je dan hier in!

Trajecten voor de toekomst:

  • Javascript programmeren (Minecraft)

  • Website maken (HTML/CSS)